zaterdag 24 september 2016

De kurkclutch: het patroon!

Laatst was ik aanwezig op een echt memorabel mooi droomhuwelijk. 
Prachtige locatie, schitterend weer, mooi koppel en héél veel naaivriendinnen :-)
Dat was ook een unicum denk ik, zo veel naaimadammen op 1 huwelijk :-)

We besloten met ons naaiclubje om samen 'stylish' voor de dag te komen: de kurkclutch die ik hier eerder maakte voor het lentefeest van mijn dochter zou het worden!
Op een naainamiddag werden aan de lopende band kurkclutches gemaakt, 
uiteraard ook ééntje voor de bruid, gevuld met onze enveloppen :-)

Een blijvend mooi aandenken aan dit prachtig huwelijk!
Hierbij een paar sfeerfoto's van onze kurkclutch:



Wil jij graag ook stijlvol naar een feest? Zo maak jij deze kurkclutch:
(voor al je tasgerief kan je terecht bij K-bas)

1/ Benodigdheden:
1. Het patroondeel van de clutch is H 19cm op B 29cm, dit knip je als volgt:
-2x uit kurk (ik koos de bamboo met goud)
-2x uit de binnenstof (= voering)
-2x vlieseline H630 (= versteviging voor de binnenstof - strijk dit dus op de achterzijde van de binnenstofjes)
-2x vlieseline H250 (= versteviging voor de kurk, maar knip rondomrond 1cm af - strijk dit (gecentraliseerd) op de achterzijde van de kurk)
(ik doe dit op een niet te hoge temperatuur en ik leg er nog een handdoek tussen)
2. Het patroondeel van de ritsflapjes: knip 2 vierkantjes van 4cm op 4cm uit de binnenstofjes
3. Een mooie gouden ketting vond ik hier (inclusief de bevestigingshaakjes, handig!!)
4. Een gouden rits van 24cm
5. Knip voor de lusjes waarmee je de ketting aan je tasje bevestigt, 2 fijne strookjes kurk van 0,5cm op 4cm (ik verstevigde deze ook met een piepklein strookje H250, gecentreerd zodat dit niet te zien is aan de randjes)
6. gouden draad (+ metallic naald)



2/ Werkwijze:
Dit is eigenlijk een heel eenvoudig ritstasje (de kurk doet het hier al), het is een beetje een foto handleiding, de basis voor een ritstasje kan je op heel veel plekken vinden op het internet.

1. Plooi de ritsflapjes biais-gewijs en naai de ritsuiteinden een beetje vast. Meet af tot waar je ritsflapjes komen en knip daar de rits af. Steek het ritsflapje over de rits en stik vast (iets grotere steeklengte). 





Leg de rits op 1,2 cm van de zijkant en meet ook de andere kant af. (1,2 cm omdat straks de tas op 1cm naadwaarde dicht wordt gestikt en je zo niet mee in het flapje stikt).




De kurk-lusjes komen op 6cm van de zijkant. Plooi de lusjes dubbel en bevestig ze op beide kurkdelen aan dezelfde zijde vast.
(als je de tas ineen zet, gaan ze geschrankt aan je tasje hangen)
Hecht dichtbij de rand met een hulpstiksel.




Bevestig nu je rits: leg de rits met de goede kant naar beneden op de goede kant van de kurk, daarbovenop leg je de voering met de goede kant ook naar beneden. Ik stik deze 3 lagen in 1 keer vast. Plooi om en strijk even op de voering en geef een siersteek.


Gebruik hier een gouden draad voor een passende mooie afwerking (je kan daarvoor best een metallic naald gebruiken).

Doe aan de andere kant van de rits net hetzelfde. Leg nadien de voeringdelen op elkaar, de kurkdelen op elkaar. Stik rondomrond. Ik gebruik voor de voeringdelen een iets grotere naadwaarde (1cm) dan bij de kurkdelen (iets minder dan 1cm), zo past nadien de voering netjes in je tasje.
Laat een keergat in de voering.
(maak deze voldoende groot want kurk keert niet zo makkelijk als stof!!)


Zorg dat je dus zeker NAAST het ritsflapje stikt. Je ziet het zitten, dus je kan niet missen. Laat wat ruimte.


Keer je tasje door het keergat voorzichtig om, doe dit rustig, het lukt zeker. Met een haakpen duw ik de hoekjes uit. Doe het keergat dicht met een blinde hechtsteek en bevestig de gouden ketting!


Klaar!

Stof: kurkleer bamboo met goud bij K-bas
Gouden ritsen: bij Zipit Zippers via Etsy

16 opmerkingen:

  1. Oooh zo tof, dank je wel
    Deze ga ik pinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh AN! Zalig! dit is de allereerste clutch die geblogd werd in k-bas kurkleer, dus vanaf nu doop ik deze gewoon om als dé k-bas clutch :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. echt top! Dat lijkt mij nu eens een projectje dat ik ga durven in dat prachtige kurkleer (voor al de rest durf ik niet omdat het toch wel wat duur is), bij deze komt een aankoop bij kbas dus op het lijstje met to do's voor de feestdagen te staan ;-)
    bedankt om het te delen dus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt inderdaad echt niet veel nodig, met een fat quarter kom je dus toe! (en uit het restje maak je nog wat juwelen ofzo :-)

      Verwijderen
    2. En belangrijk met uw uitleg lukt het mij zeker 😉

      Verwijderen
  4. Dank je om dit alweer maar eens voor ons uit te werken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :) gij maakt u weer onsterfelijk populair in blogland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank u dank u dank u, krijgt nr1 op mijn to sew lijst :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De tutorial ziet er heerlijk simpel uit voor een tassenleek als ik, maar ik denk dat ik toch voor de luie optie ga ;-) Palmbomen met kurk op 11 december, leg maar voor mij opzij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de tutorial!Wie weet maak ik er eentje tegen de feestdagen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. tof, ik heb hem afgeprint se :-)
    bedankt om dit met ons te delen
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zeer mooi, maar waar vind ik toch die simple klemmetje om de stof vast te zetten voordat je naait?
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn man heeft geruchten over mij gehoord en deze problemen zorgden ervoor dat hij een scheiding aanvroeg en alles liep op rolletjes en deze zaak en de gedachte om mijn familie nu te verliezen heeft mijn hart ongelukkig gemaakt, dus ik bad om een ​​oplossing en een manier om dit te kunnen doen breng mijn man en kinderen terug en bewijs hem dat al deze dingen die hij over mij en de andere dame die in mijn kantoor werkte allemaal leugens zijn, want diep in mijn hart wist ik dat ik mijn man nooit zou bedriegen en nooit zal bedriegen. om dit hele verhaal kort te maken, mijn echtgenoot, zus uit de VS, hoorde alle problemen in de grond en vroeg me onmiddellijk om contact op te nemen met DR Fady, ze gaf me zijn contactgegevens en ik deed wat ze zei en DR Fady vertelde me dat alles goed zal komen in twee dagen over twee dagen zal mijn man voorgoed weer thuis komen en dit was precies wat er gebeurde en om deze reden zeg ik dat deze man echt is en ook iedereen kan helpen met een van de onderstaande problemen

    VERLOREN MINNAAR TERUGBRENGEN.
    HERSTEL VAN GEBROKEN HUWELIJKEN / RELATIES.
    GENEZING VAN ZIEKTEN.
    GEBED OVERWINNEN GEESTELIJKE AANVALLEN OF SLECHTE DROMEN.
    GENEZING VOOR HSV 1 EN HSV 2.
    TOTAAL VOOR INFECTIE SOA ETC.
    EEN WEEKBEHANDELING EN GENEZING VOOR HIV IS GEGARANDEERD.
    GEBED VOOR GELUKKIGE NUMMERS VOOR HET WINNEN VAN LOTTERIJEN.
    ENZOVOORT......................
    U kunt contact met hem opnemen @:www.Drfady720@gmail.com of u kunt hem WhatsAppen met dit nummer +2349039422406. 100% garantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn naam is Elena Branko en mijn vriend heeft het 2 maanden geleden uitgemaakt omdat hij voelde dat ik hem bedroog met mijn mannelijke vriend, ik probeerde hem alles uit te leggen, maar hij betaalde zijn dovemansoren, ik was emotioneel kapot omdat ik hield van hem zo erg totdat ik een bericht op internet zag over DR DAWN ACUNA, die mensen helpt hun verloren geliefde terug te krijgen. wat ik moest doen en ik deed het en toen sprak ze een liefdesbetovering voor me uit, ze herstelde mijn relatie in 48 uur en mijn vriend belde en smeekte om me weer met me te verzoenen als je hulp nodig hebt bij het oplossen van een probleem in een relatie of huwelijk.
    *Als u zwanger wilt worden.
    Als je welke ziekte dan ook wilt genezen.
    *Als u een miskraam wilt stoppen.
    *Als je een vloek wilt annuleren.
    En meer neem contact met haar op voor hulp: e-mail {dawnacuna314@gmail.com}
    Whatsapp: +2348032246310

    BeantwoordenVerwijderen